Fjols til fjells

Avgang var planlagt til torsdag 17.09.2020 kl. 06.00, presis. På grunn av en rekke uforutsette hendelser kom vi imidlertid ikke i gang før et helt minutt senere, og det viste seg at de uforutsette hendelsene skulle forfølge oss på hele turen.

Med en skiltblind sjåfør og en kartleser som satt i baksetet, og stadig kom med nye rutevalg, måtte det gå galt, men dessverre reagerte ikke tredjemann før vi satt fast i Gransherad. Så da hadde vi mista en halvtime til hvis vi inkluderer et uforutsett dassbesøk.

Vi parkerte likevel ved Kvitåvatn klokka 10.00, og la i vei med godt humør, men måtte legge igjen mye tid med uforutsette kjempebommer på de to første postene før vi fant flyten. Etter at minstemann hadde lurt på når vi skulle spise helt siden Momarken, ble det foring ved Langetjønn (1014 moh) ikke lenge etter 11.00.

Etter at fjellufta hadde klarna hjernemassene gikk orienteringa på skinner, helt til vi traff på fem smellvakre huldre. De lokka med hej, hej, men da skjønte vi at det var de svenske tjeierna som hadde parkert sin Volvo ved siden av oss nede på hovedveien. Etter et innføringskurs i stolpejakt tok jeg ansvar, gjorde kort prosess, og avtalte at vi skulle møtes på «after ski.»  Jeg lurer på om de angra bittelitt, for når jeg snudde meg etter 50 meter, hadde de gjort det samme, og siden så vi dem aldri mer igjen.

Etter å ha tatt de 23 første postene sjekka vi imidlertid inn på Gaustablikk høyfjellshotell, og der ble vi møtt av en svensk tjei som hadde langvakt, og vi kunne se på hver gang vi passerte resepsjonen, og det gjorde vi så ofte vi kunne. Likevel hadde vi mer å gjøre for mørket falt på, men de 21 postene i nærområdet var nesten i letteste laget for garva orienterere som oss.

Når vi var tilbake ved hotellet kl. 17.00 venta svømmebassenget, men minstemann hadde glemt badebuksa, så i sømmelighetens navn måtte vi stenge ham inne på hotellrommet, mens vi andre kunne kose oss i basseng, boblebad og badstue.

Den svenske tjeien hadde lova oss lammelår klokka 18.30, og slik ble det, men da var det hennes mann som stod for serveringen, slik at spenningen sank noen hakk. Men maten var god, og de to milene til fots hadde gjort oss trøtte, både i kropp og sjel,, slik at oppholdet i baren ble rimelig kort, selv om Jensen serverte gin and tonic.

På fredag var vi på plass i resepsjonen i god tid før frokosten klokka 07.30, og etter å ha smurt niste var vi klar for en ny ekspedisjon.

Siden Gaustatoppen lå i tåke passa det godt å nevne at det fortsatt, og litt uforutsett var seks poster vi ikke hadde tatt, og når vi kunne kjøre nesten helt fram på en ubomma vei passa det godt med en liten oppvarming før toppturen. Det så imidlertid litt stygt ut når vi skulle tilbake og en trailer sperra veien. Heldigvis hadde farkosten revers, og vi kom oss forbi, men denne gangen hadde vi flaks.

Tøffe i trynet valgte vi den tyngste veien opp til Gaustatoppen, men med to mil i kroppen fra dagen før, ble det en strabasiøs ferd, selv om vi kom opp alle tre, på under 2 timer, og ble belønna med vaffel og kanelsnurr. Helt ut på tuppen våga vi oss ikke i den sterke vinden, og når toppen fortsatt lå i tåke var det ikke noe blivende sted.

Så fint at forsvaret helt i hemmelighet hadde laga et hull i fjellet, slik at vi kunne ta oss ned i en ganske bratt skinnegang med Gaustabanen. Det kosta flesk, men med beina våre kunne det kosta mere å prøve å gå ned sjøl.

Vel nede skifta vi i full offentlighet på riksveien før vi satte kursen mot Rjukan, der vi brukte en drøy time på Vemork, og nesten det samme på en litt treg pizzarestaurant.

Bilturen hjem gikk helt etter boka, tror jeg, selv om jeg bevilga meg en liten lur.

Neste prosjekt er fotball i dag 19.09.2020, klokken 21.00 med Arsenal – WHU. Frykter at det kan gå verre.