2017 – Italia

Vi tok en liten kort uke med ferie i Italia. Fly t/r Pisa ble kjøpt hos Norwegian.
Avreise 24 oktober. Bestilt et enkelt hotell i nærheten av tårnet da vi ville ankomme seint på ettermiddagen. Ellers hadde vi ikke bestilt noe annet. Vi var heller ikke helt sikre på hvor vi skulle, men noen forslag hadde vi fått av bekjente.
I løpet av flyturen bestemte vi oss for å reise nordover til Cinque Terre med tog. Hvor lenge og hva vi skulle gjøre ville vi bare vurdere under veis.

Men først måtte vi se det skjeve tårnet i Pisa..

Klikk på bildene for større format. I bunnen er det også en lenke til flere bilder.

Det skjeve tårn

Kunstverk på gata.

Så reiste vi med toget til La Spezia som er inngangsporten til Cinque Terre. Vi hadde bestemt oss for å vandre stiene mellom byene så langt det er mulig. Noen av disse er for tiden stengt på grunn av vedlikehold.

Cinque Terre, også populært skrevet 5 Terre («de fem land»), er betegnelsen på et meget berglendt, ulendt område i det nordlige Italia som består av fem små fiskerlandsbyer beliggende mellom Genova og La Spezia. Cinque Terre ligger i den østlige delen av Liguria-regionen på vestkysten av Italia, nordvest for Toscana. De fem byene består av landsbyene (fra nord): Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola, og Riomaggiore. Hele Cinque Terre-området, det vil si kysten, de fem landsbyene og de omliggende fjellsidene, har status som nasjonalpark, og står på UNESCOs verdensarvliste.
I dette berglendte landskapet har befolkningen gjennom århundrenes løp omsorgsfullt bygget terrasser langs det bratte, forrevne landskapet rett opp på klippene overfor havet. Det vitner om begrensede levekår i tidligere tider, men i de seneste ti-årene har området blitt en turistmagnet og da spesielt for fotturister som går mellom byene på nitidig anlagte turstier langs fjellsidene som stuper ned i det Liguriske hav. Tilreisende tiltrekkes av den vakre naturen, kulturlandskapet og de pitoreske landsbyene som bekler fjellsidene, og områdets viktigste sjarm er utvilsomt mangelen på synbare moderne trekk. Turstier, tog og båter danner forbindelsen mellom landsbyene, mens de er i liten grad er tilgjengelig med biler fra utsiden.

Vi startet i Manarola og satset på å finne et rimelig hotell her. Men det gjorde vi ikke så det ble vandring både ved sjøen og oppe i høyden. Ble litt tungt med sekken, men det gikk greit. Det er ikke høysesong for turisme, men noe er det. Asiatene er det flest av, men de går ikke så langt vekk fra sentrene. Være var flott og mye fint og se.

Stasjonen i Manarola
God utsikt fra toppen
Manarola

Etter Manarola dro vi til Riomaggiore. Det er kort avstand i mellom så det er raskt å benytte toget. Her fant vi en en som leide ut rom. Siden det var utenfor sesongen ble det en flott “hule” til en rimelig penge.
Når det gjelder mulighetene for å gå mellom byene finnes det masse info på nettet og ved stasjonen.

Vår lille hule for natten

Neste dag tok vi toget til Monterosso og tenkte å gå tilbake til Vernazza. Været var flott så det ble noen timer på stranda før vi fikk somlet oss av gårde. En flott tur på 4-5 km til Vernazza. Det er bra stigning med mange trapper. Ble god og svett, men en helt grei tur. Flott utsikt.

Litt seinere på kvelden ankom vi Corniglia for deretter å returnere til hotellet vårt.

Ferden går videre til Lucca som ligger i Toscana området.

Lucca er en by i Toscana med 90 000 innbyggere. Den ligger i Provinsen Lucca. Det er en av de rikeste og mest konservative byer i Nord-Italia.
Lucca ble grunnlagt av etruskerne og ble en romersk koloni i 180 f.Kr. I det tiende og ellevte århundre var Lucca hovedstaden i det føydale markgrevskapet Toscana, underlagt den tysk-romerske keiser.
Byen ble i 1806 overtatt av Napoleon, og ble deretter et bourbonsk hertugdømme. Keiserens søster Elisa Bonaparte (1877–1820) ble storhertuginne av Lucca.
Byen opphørte som selvstendig nasjonal enhet ved Italias samling.
Byen er omgitt av en intakt og meget omfattende og bred bymur.
Lucca er Giacomo Puccinis fødested.

Tog fungerer veldig bra i dette området. Tog fra La Spezia til Pisa og et lokaltog til Lucca. I Lucca fikk vi tak i et rom i en av de eldste bygningene midt i gamlebyen. Enkel standard, men veldig trivelig og rimelig. Mange fine trange gater og trivelige resturanter. Det går an å komme rimelig ut av dette ved å velge litt utenfor de mest turist infiserte plassene.