2008 Marokko

Marokko påsken 2008

Årets tur startet med at jeg og David fra Libyaturen bestemte oss der og da at vi tar en ny tur året etter. Personlig hadde jeg mest lyst til å reise tilbake til Libya. Vi jobbet med mulighetene i løpet av året. Algeri var også et alternativ. Etter hvert bestemte Emon seg for å bli med. Ingen hadde vært i Marokko før så dette hang høyt på ønskelista til engelskmennene.
For å gjøre historien kort så endte det med 4 biler fra England (3 av dem var med til Libya) og 4 biler fra Norge.

Ronny og Christine
Gary og Philip
Knut, Knut-Ola og Maya
Dan-Ove ogEskil
Emon, David, Graham og Mark i hver sin bil

Marokko blir nesten dobbelt så langt å kjøre til i transportetappe som til Libya. Fra Kiel var det 300 mil til syd i Spania. Det gikk fort og greit, men noen fikk tekniske problemer under veis. Gary måtte skifte kryss bak samt skaffe ny mellomaksel foran. Knut skiftet master clutch pumpe. Nedover valgte vi å kjøre langs kysten av Frankrike og Spania med tanke på varmere klima. Det ble noen kjølige netter i teltet gjennom Europa.
Vi avtalte å møte de engelske på en campingplass like ved Algeciras. Dagen etter ankom de og samlet tok vi fergen over til Ceuta i Afrika. Fordelen med dette er at Ceuta er spansk slik at grensepasseringen foregår på landjorda og ikke rett fra båten. Ferge kostet oss ca 100 EUR pr bil t/r. Men her er det mange priser ute og går avhengig av hvor du kjøper. Dette er det billigste noen av oss har hørt om.

Selve grensepasseringen var veldig grei. Nok av hjelpere som ordnet det meste for en liten slant. Alle advarsler om mas og kjas fra disse var helt fraværende for oss.
Vi ankom Marokko på formiddagen og temperaturen var god for oss solhungrige nordmenn. Reisen fortsatte sydover mot Fes som vi ankom utpå kvelden. Det var såpass varmt at Philip greide å bli dårlig. (dehydrert) Etter dette drakk han så mye at det ble tissepause hver halvtime!
Vi ankom Fes i mørket og vår første natt i Marokko. I dette området skal det være tryggest å være på en campingplass. Nok av hjelpere som dukker opp for å bistå med tjenester. En av våre engelske venner var litt overnervøs for dette folkeslaget så det ble noe uoverenstemmelse om vi ble lurt i bakhold eller ikke. Det var jo bare tull. Vi følte oss aldri utrygge på noen måte. De kan være slitsomme og vanskelig å bli kvitt, men noe vondt gjorde de ikke.
Etter en liten oppvask ble premissene for resten av turen lagt. Tror de fleste ble veldig fornøyde. Det er tross alt vanskelig å få absolutt alt til å klaffe for en så stor gruppe.

Neste etappe var å kjøre over Atlas fjellene. Et spennende område med veger som ikke egner seg for de med høydeskrekk. Varmt og vakkert var det. Høydemessig kjørte vi mye mellom 1000 og 2000 meter som også syntes på eksosen som ble mørkere enn vanlig.
Selv i disse øde områdene uten synlige hus og bygninger dukket det opp tiggere fra ”ingensteds”. Mobildekning hadde vi også meste parten av strekningen. Noen av veiene kunne være veldig bratte med krappe svinger.

Etter noen dager i fjellene ankom vi området rundt Missour. Herfra bar det sørover og mot Algeris grense. Den neste uken ble det mye tørt og varmt krydret med sandstormer. Vi fikk sandørken og mer blandede områder med stepper og fjell.

I sandstorm ble sikten svært dårlig. Da var det greit å bruke arbeidslysene bak for letter å se hverandre. Radio var også nødvendig.

Fra Zagora og Foum-Zguid bar det vestover til Tiznit med håp om litt badeliv. Derfra nordover og innom Marrakech. Herfra ble det mer eller mindre transportetappe hjem.